
Visie
Op het Klavertje geloven wij dat kinderen het beste tot leren komen wanneer er sprake is van betekenisvol, praktisch onderwijs dat in nauwe verbinding staat met de wereld om hen heen.

Geluk
Wij vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan. In een klas met een goed pedagogisch klimaat voelen kinderen zich gezien en serieus genomen (onderwijsinspectie, 2025). Dit kenmerkt zich door vaste regels en structuren zoals dagelijkse routines, duidelijke verwachtingen en vaste afspraken. Hierbij wordt een omgeving gecreëerd waarin kinderen zichzelf kunnen zijn, plezier beleven aan betekenisvolle/praktische activiteiten, ervaren dat hun talenten ertoe doen en ze succeservaringen opdoen die hun zelfvertrouwen versterken.
Verbondenheid
Onze school maakt graag gebruik van haar rijke omgeving. Door het verbinden van generaties en werelden komt ons onderwijs nog meer tot leven. Wij hebben nauwe samenwerkingen met het nabije bejaardentehuis waarvan bewoners regelmatig komen voorlezen in de groepen. Ook vinden spelletjesmiddagen plaats en werken de kinderen en bewoners samen aan verschillende creatieve projecten. Ook de rest van het dorp is bij ons betrokken. Zo worden er regelmatig activiteiten verzorgd voor en door ouders/verzorgers en andere dorpsbewoners waarbij de kinderen het dorp ingaan om opdrachten uit te voeren in de directe omgeving. Voorbeelden hiervan zijn het rondbrengen van zelfgemaakte kaartjes en het ophalen van statiegeldflessen.
Ook de verbinding tussen mens en natuur is bij ons een belangrijk deel van ons onderwijs. Ons groene schoolplein biedt de ruimte om de muren van het klaslokaal door te trekken naar buiten en in de openlucht onderwijs te verzorgen.
Groei
Groei betekent voor ons durven, proberen, fouten maken en steeds weer nieuwe stappen zetten. Wij kunnen kinderen hierin stimuleren door ervaringsgericht onderwijs aan te bieden waarbij kinderen op hun eigen niveau op onderzoekende en ontdekkende wijze tot leren komen. Dit doen wij onder andere aan de hand van praktische opdrachten zoals tuinieren, techniek en creatief ontwerpen.
Vakmanschap
Wij vinden het belangrijk dat minderen vaardigheden leren die zowel nu als later toepasbaar zijn in de dagelijkse praktijk. Vakmanschap komt terug in ons lesprogramma doormiddel van praktische activiteiten zoals het plakken van een fietsband, het planten van een plantje of het timmeren van een vogelhuisje. Hierbij is er aandacht voor zorgvuldig werken, doorzetten, omgaan met feedback, reflecteren en samenwerken. Wij leren kinderen trots te zijn op hun resultaat én hun inzet.
"Op het Klavertje bieden wij betekenisvol en praktisch onderwijs dat in verbinding staat met de nabije omgeving. Door het creëren van een veilige leeromgeving kunnen kinderen met plezier, en op eigen tempo groeien."
Het team van Het Klavertje
Maak jouw eigen website met JouwWeb